In Danish grammar, the Passive Voice is used to shift the focus from the subject performing the action to the action itself. It’s created by adding the suffix “-s” to the verb in the present and past tense, or by using the auxiliary verb “blive” or “bliver” followed by the past participle. Passive constructions make sentences more formal and are often seen in written texts.
Exercise 1: Fill in the blanks with the correct passive form of the verb in brackets
1. Brillerne *tabes* (tab) af hende. (drop)
2. Bilen *købes* (køb) af ham i morgen. (buy)
3. Huset *bygges* (byg) lige nu. (build)
4. Mødet *afholdes* (afhold) i mødelokalet. (hold)
5. Døren *åbnes* (åbn) forsigtigt. (open)
6. Maden *spises* (spis) af børnene. (eat)
7. Avisen *læses* (læs) af ham hver dag. (read)
8. Blomsterne *vandes* (vand) af hende hver uge. (water)
9. Kontrakten *underskrives* (underskriv) af direktøren. (sign)
10. Kaffen *drikkes* (drik) af hende hver morgen. (drink)
11. Bøgerne *stås* (stå) på hylden. (stand)
12. Musikken *høres* (hør) i baggrunden. (hear)
13. Tasken *bæres* (bær) af hende. (carry)
14. Gaverne *gives* (giv) til børnene. (give)
15. Reglen *forklares* (forklar) af læreren. (explain)
2. Bilen *købes* (køb) af ham i morgen. (buy)
3. Huset *bygges* (byg) lige nu. (build)
4. Mødet *afholdes* (afhold) i mødelokalet. (hold)
5. Døren *åbnes* (åbn) forsigtigt. (open)
6. Maden *spises* (spis) af børnene. (eat)
7. Avisen *læses* (læs) af ham hver dag. (read)
8. Blomsterne *vandes* (vand) af hende hver uge. (water)
9. Kontrakten *underskrives* (underskriv) af direktøren. (sign)
10. Kaffen *drikkes* (drik) af hende hver morgen. (drink)
11. Bøgerne *stås* (stå) på hylden. (stand)
12. Musikken *høres* (hør) i baggrunden. (hear)
13. Tasken *bæres* (bær) af hende. (carry)
14. Gaverne *gives* (giv) til børnene. (give)
15. Reglen *forklares* (forklar) af læreren. (explain)
Exercise 2: Fill in the blanks with the correct auxiliary verb and past participle form to form the passive voice
1. Døren *er blevet* låst. (lock)
2. Brevet *bliver sendt* i morgen. (send)
3. Vinduet *er blevet* smadret af bolden. (shatter)
4. Skoene *bliver fundet* under sengen. (find)
5. Rapporten *er blevet* skrevet af sekretæren. (write)
6. Børnene *bliver hentet* af mor. (pick up)
7. Billedet *er blevet* tegnet af kunstneren. (draw)
8. Røret *bliver lagt* på gulvet. (lay)
9. Penge *er blevet* stjålet fra kassen. (steal)
10. Kurset *bliver fulgt* af medarbejderne. (follow)
11. Computeren *er blevet* repareret af teknikeren. (repair)
12. Teatret *bliver renoveret* i år. (renovate)
13. CD’en *er blevet* produceret af pladeselskabet. (produce)
14. Udstillingen *bliver besøgt* af mange mennesker. (visit)
15. Skolen *er blevet* lukket på grund af snevejr. (close)
2. Brevet *bliver sendt* i morgen. (send)
3. Vinduet *er blevet* smadret af bolden. (shatter)
4. Skoene *bliver fundet* under sengen. (find)
5. Rapporten *er blevet* skrevet af sekretæren. (write)
6. Børnene *bliver hentet* af mor. (pick up)
7. Billedet *er blevet* tegnet af kunstneren. (draw)
8. Røret *bliver lagt* på gulvet. (lay)
9. Penge *er blevet* stjålet fra kassen. (steal)
10. Kurset *bliver fulgt* af medarbejderne. (follow)
11. Computeren *er blevet* repareret af teknikeren. (repair)
12. Teatret *bliver renoveret* i år. (renovate)
13. CD’en *er blevet* produceret af pladeselskabet. (produce)
14. Udstillingen *bliver besøgt* af mange mennesker. (visit)
15. Skolen *er blevet* lukket på grund af snevejr. (close)