Countable nouns in Danish grammar are nouns that can be quantified or counted with a number. These nouns have both singular and plural forms and can be used with definite and indefinite articles. In Danish, the plural form of countable nouns is generally created by adding a specific ending, such as -er, -ar, or -e, although some nouns have irregular plurals.
Exercise 1. Fill in the blanks with the correct form of the countable noun
1. Der er to *kopper* (cups) på bordet.
2. Hun vil gerne have tre *æbler* (apples).
3. Vi har fire *hunde* (dogs) hjemme.
4. Der er syv *bøger* (books) i reolen.
5. Jeg har købt seks *billetter* (tickets) til koncerten.
6. Vi har otte *duer* (doves) i vores baghave.
7. Børnene vil gerne have ni *is* (ice creams).
8. Der er ti *sko* (shoes) i skabet.
9. Hun gav mig elleve *roser* (roses).
10. Der var tolv *deltagere* (participants) til mødet i går.
11. De har femten *fisk* (fish) i akvariet.
12. Jeg har tyve *frimærker* (stamps) i min samling.
13. Han ønsker tre *frøer* (frogs) i sin dam.
14. Mona har spist to *sandwich* (sandwiches) til frokost.
15. Peter fik sytten *kuglepenne* (ballpoint pens) som gave.
2. Hun vil gerne have tre *æbler* (apples).
3. Vi har fire *hunde* (dogs) hjemme.
4. Der er syv *bøger* (books) i reolen.
5. Jeg har købt seks *billetter* (tickets) til koncerten.
6. Vi har otte *duer* (doves) i vores baghave.
7. Børnene vil gerne have ni *is* (ice creams).
8. Der er ti *sko* (shoes) i skabet.
9. Hun gav mig elleve *roser* (roses).
10. Der var tolv *deltagere* (participants) til mødet i går.
11. De har femten *fisk* (fish) i akvariet.
12. Jeg har tyve *frimærker* (stamps) i min samling.
13. Han ønsker tre *frøer* (frogs) i sin dam.
14. Mona har spist to *sandwich* (sandwiches) til frokost.
15. Peter fik sytten *kuglepenne* (ballpoint pens) som gave.
Exercise 2. Fill in the blanks with the correct form of the countable noun
1. Jeg har spist fem *pandekager* (pancakes) til morgenmad.
2. Hun har to *katte* (cats) derhjemme.
3. Drengene har samlet seks *sten* (stones) på stranden.
4. Biografen har otte *sæder* (seats) tilbage.
5. Vi har købt fire *paraplyer* (umbrellas) til regnvejret.
6. Jeg mangler syv *mønter* (coins) for mine samling.
7. Hun har skrevet ti *breve* (letters) i denne uge.
8. Vi så fjorten *fugle* (birds) i parken i går.
9. Der er tre *æg* (eggs) i køleskabet.
10. Cyklen har to *hjul* (wheels).
11. De bor i huset med fem *værelser* (rooms).
12. Fru Smith har bagt otte *kager* (cakes).
13. I spillet skal man finde fire *nøgler* (keys) for at låse op.
14. Han fik fem *vinflasker* (wine bottles) til sin fødselsdag.
15. Vi har otte *krukker* (jars) med syltetøj.
2. Hun har to *katte* (cats) derhjemme.
3. Drengene har samlet seks *sten* (stones) på stranden.
4. Biografen har otte *sæder* (seats) tilbage.
5. Vi har købt fire *paraplyer* (umbrellas) til regnvejret.
6. Jeg mangler syv *mønter* (coins) for mine samling.
7. Hun har skrevet ti *breve* (letters) i denne uge.
8. Vi så fjorten *fugle* (birds) i parken i går.
9. Der er tre *æg* (eggs) i køleskabet.
10. Cyklen har to *hjul* (wheels).
11. De bor i huset med fem *værelser* (rooms).
12. Fru Smith har bagt otte *kager* (cakes).
13. I spillet skal man finde fire *nøgler* (keys) for at låse op.
14. Han fik fem *vinflasker* (wine bottles) til sin fødselsdag.
15. Vi har otte *krukker* (jars) med syltetøj.