1. Het is belangrijk dat hij *leze* (read) voor het examen.
2. De leraar eist dat de studenten *zwijge* (be quiet) tijdens de les.
3. Zij hoopt dat haar vriendin *kome* (come) naar de bruiloft.
4. De rechter beslist dat de verdachte *betaal* (pay) een boete.
5. Het is noodzakelijk dat zij *bel* (call) de arts onmiddellijk.
6. Hij wil dat iedereen *samenwerke* (cooperate) aan dit project.
7. De wet vereist dat de chauffeur *stop* (stop) bij het rode licht.
8. De directeur wil dat het personeel *verbeter* (improve) hun prestaties.
9. Ik wens dat zij *slage* (pass) in het examen.
10. De burgemeester vraagt dat de bewoners *recycle* (recycle) hun afval.
11. Het is essentieel dat het team *win* (win) de wedstrijd.
12. Ik hoop dat u *antwoord* (answer) op mijn brief.
13. De ouders eisen dat de school *zorg* (take care) voor de veiligheid van hun kinderen.
14. De directeur verwacht dat het bedrijf *groei* (grow) volgend jaar.
15. Het is wenselijk dat de politie *opspor* (track down) de daders.
2. De leraar eist dat de studenten *zwijge* (be quiet) tijdens de les.
3. Zij hoopt dat haar vriendin *kome* (come) naar de bruiloft.
4. De rechter beslist dat de verdachte *betaal* (pay) een boete.
5. Het is noodzakelijk dat zij *bel* (call) de arts onmiddellijk.
6. Hij wil dat iedereen *samenwerke* (cooperate) aan dit project.
7. De wet vereist dat de chauffeur *stop* (stop) bij het rode licht.
8. De directeur wil dat het personeel *verbeter* (improve) hun prestaties.
9. Ik wens dat zij *slage* (pass) in het examen.
10. De burgemeester vraagt dat de bewoners *recycle* (recycle) hun afval.
11. Het is essentieel dat het team *win* (win) de wedstrijd.
12. Ik hoop dat u *antwoord* (answer) op mijn brief.
13. De ouders eisen dat de school *zorg* (take care) voor de veiligheid van hun kinderen.
14. De directeur verwacht dat het bedrijf *groei* (grow) volgend jaar.
15. Het is wenselijk dat de politie *opspor* (track down) de daders.
Exercise 2: Fill in the blanks with the correct Present Subjunctive form of the verb
1. Hij wil dat zijn zus *bezoek* (visit) hem.
2. De coach eist dat de atleten *train* (train) harder.
3. Het is het beste als wij *afscheid neme* (say goodbye) nu.
4. Het contract vereist dat de partijen *onderhandele* (negotiate) te goeder trouw.
5. De dokter beveelt aan dat zij *ruste* (rest) voor een paar dagen.
6. Zij verlangen dat hij *vertrek* (leave) onmiddellijk.
7. Het is nuttig als zij *leer* (learn) deze vaardigheid.
8. Ik verzoek u vriendelijk om *stuur* (send) de documenten per e-mail.
9. De wetenschapper hoopt dat de resultaten *bevestig* (confirm) zijn theorie.
10. Het is noodzakelijk dat de overheid *bescherm* (protect) het milieu.
11. De leraar wil dat de leerlingen *denk* (think) kritisch.
12. Het is wenselijk dat de vrachtwagenchauffeur *arriveer* (arrive) op tijd.
13. Ik wens dat u *luistere* (listen) naar mijn standpunt.
14. Het is van belang dat de vrijwilligers *help* (help) bij het evenement.
15. De organisatie verwacht dat de deelnemers *inschrijv* (register) vóór de deadline.
2. De coach eist dat de atleten *train* (train) harder.
3. Het is het beste als wij *afscheid neme* (say goodbye) nu.
4. Het contract vereist dat de partijen *onderhandele* (negotiate) te goeder trouw.
5. De dokter beveelt aan dat zij *ruste* (rest) voor een paar dagen.
6. Zij verlangen dat hij *vertrek* (leave) onmiddellijk.
7. Het is nuttig als zij *leer* (learn) deze vaardigheid.
8. Ik verzoek u vriendelijk om *stuur* (send) de documenten per e-mail.
9. De wetenschapper hoopt dat de resultaten *bevestig* (confirm) zijn theorie.
10. Het is noodzakelijk dat de overheid *bescherm* (protect) het milieu.
11. De leraar wil dat de leerlingen *denk* (think) kritisch.
12. Het is wenselijk dat de vrachtwagenchauffeur *arriveer* (arrive) op tijd.
13. Ik wens dat u *luistere* (listen) naar mijn standpunt.
14. Het is van belang dat de vrijwilligers *help* (help) bij het evenement.
15. De organisatie verwacht dat de deelnemers *inschrijv* (register) vóór de deadline.