In Norwegian language, the plural forms of nouns are an integral part of the grammar. Compared to English, the formation of plurals in Norwegian can look quite diverse. A common way to form the plural of a noun is to add -er, -r, or -n at the end of the word, though some words remain the same in both singular and plural. Knowing the plural form of nouns is essential for everyday conversation and develops an understanding of the language.
Exercise 1: Fill in The Blank with The Correct Plural Form of Noun
1. Jeg har to *katter* (cats).
2. Det er noen *bøker* (books) på bordet.
3. Han spiste tre *epler* (apples).
4. Barna leker med sine *leker* (toys).
5. Jeg så noen *hunder* (dogs) i parken.
6. De har mange *blomster* (flowers) i hagen sin.
7. Vi har syv *biler* (cars) i garasjen.
8. Det er mange *trær* (trees) i skogen.
9. De drakk to *kopper* (cups) med kaffe.
10. Det er tre *stoler* (chairs) rundt bordet.
11. Han har to *døtre* (daughters).
12. Vi skal besøke flere *byer* (cities) i sommer.
13. Jeg har flere *frukt* (fruits) i vesken min.
14. Det er mange *flasker* (bottles) på kjøkkenet.
15. Hun har fire *skjorter* (shirts) i garderoben sin.
2. Det er noen *bøker* (books) på bordet.
3. Han spiste tre *epler* (apples).
4. Barna leker med sine *leker* (toys).
5. Jeg så noen *hunder* (dogs) i parken.
6. De har mange *blomster* (flowers) i hagen sin.
7. Vi har syv *biler* (cars) i garasjen.
8. Det er mange *trær* (trees) i skogen.
9. De drakk to *kopper* (cups) med kaffe.
10. Det er tre *stoler* (chairs) rundt bordet.
11. Han har to *døtre* (daughters).
12. Vi skal besøke flere *byer* (cities) i sommer.
13. Jeg har flere *frukt* (fruits) i vesken min.
14. Det er mange *flasker* (bottles) på kjøkkenet.
15. Hun har fire *skjorter* (shirts) i garderoben sin.
Exercise 2: Complete The Sentence Using The Correct Plural Form of Noun
1. Det er fire *barn* (children) i rommet.
2. Det er to *brett* (boards) på gulvet.
3. Vi skal kjøpe nye *sko* (shoes).
4. De har tre *katter* (cats) i huset sitt.
5. Jeg så flere *fugler* (birds) i parken.
6. Hun har mange *venner* (friends).
7. På bordet er det mange *glass* (glasses).
8. Vi har noen *bøker* (books) på hylla.
9. Jenta har mange *dukker* (dolls).
10. De kjøpte fire *billetter* (tickets) til konserten.
11. Jeg har to *brødre* (brothers).
12. Han spiste tre *pizzaer* (pizzas).
13. Vi så mange *skyer* (clouds) på himmelen.
14. Det er flere *rom* (rooms) i huset.
15. Han har mange *brev* (letters) på skrivebordet.
2. Det er to *brett* (boards) på gulvet.
3. Vi skal kjøpe nye *sko* (shoes).
4. De har tre *katter* (cats) i huset sitt.
5. Jeg så flere *fugler* (birds) i parken.
6. Hun har mange *venner* (friends).
7. På bordet er det mange *glass* (glasses).
8. Vi har noen *bøker* (books) på hylla.
9. Jenta har mange *dukker* (dolls).
10. De kjøpte fire *billetter* (tickets) til konserten.
11. Jeg har to *brødre* (brothers).
12. Han spiste tre *pizzaer* (pizzas).
13. Vi så mange *skyer* (clouds) på himmelen.
14. Det er flere *rom* (rooms) i huset.
15. Han har mange *brev* (letters) på skrivebordet.