In this exercise, we will focus on the Swedish grammar topic of participles. Participles are verb forms that can function as adjectives or as part of a verb tense, and in Swedish, they can be divided into present participles and past participles, which typically end in -ande and -t/-d, respectively. Learning and practicing participles is essential for enhancing your understanding of Swedish sentences and fluency in the language.
Exercise 1: Present Participles
1. Hon sƄg en *skrattande* (laughing) pojke vid lekplatsen.
2. Jag sƄg en *flygande* (flying) fƄgel utanfƶr mitt fƶnster.
3. Det var en *regnande* (raining) dag i Stockholm.
4. Flickorna i klassen var *sjungande* (singing) tillsammans.
5. Det *vƤxande* (growing) trƤdet Ƥr tio Ƅr gammalt.
6. Hon fann den *bakande* (baking) pojken i kƶket.
7. Jag hƶrde nƄgra *spelande* (playing) barn i parken.
8. Han kƤnde sig *vƤntande* (waiting) pƄ bussen.
9. Vi sƄg en *dansande* (dancing) kvinna pƄ festen.
10. Den *blommande* (blooming) blomman Ƥr vacker.
11. Hunden var *springande* (running) i trƤdgƄrden.
12. Jag hittade en *krypande* (crawling) insekt pƄ golvet.
13. Hon var *talande* (speaking) med sin lƤrare pƄ telefon.
14. Jag kƤnde mig *trƶttnande* (tiring) efter en lƄng dag.
15. De var *vandrande* (hiking) i skogen tillsammans.
2. Jag sƄg en *flygande* (flying) fƄgel utanfƶr mitt fƶnster.
3. Det var en *regnande* (raining) dag i Stockholm.
4. Flickorna i klassen var *sjungande* (singing) tillsammans.
5. Det *vƤxande* (growing) trƤdet Ƥr tio Ƅr gammalt.
6. Hon fann den *bakande* (baking) pojken i kƶket.
7. Jag hƶrde nƄgra *spelande* (playing) barn i parken.
8. Han kƤnde sig *vƤntande* (waiting) pƄ bussen.
9. Vi sƄg en *dansande* (dancing) kvinna pƄ festen.
10. Den *blommande* (blooming) blomman Ƥr vacker.
11. Hunden var *springande* (running) i trƤdgƄrden.
12. Jag hittade en *krypande* (crawling) insekt pƄ golvet.
13. Hon var *talande* (speaking) med sin lƤrare pƄ telefon.
14. Jag kƤnde mig *trƶttnande* (tiring) efter en lƄng dag.
15. De var *vandrande* (hiking) i skogen tillsammans.
Exercise 2: Past Participles
1. Jag har *gjort* (done) mina lƤxor redan.
2. Hon har *Ƥtit* (eaten) all choklad.
3. Vi har *sett* (seen) den hƤr filmen fƶrut.
4. Han hade *lƤst* (read) boken innan han sƄg filmen.
5. De har *skrivit* (written) brev till varandra i mƄnader.
6. Hon har *kƶpt* (bought) en ny bil nyligen.
7. De hade *glƶmt* (forgotten) att ringa henne.
8. Vi har *fƄtt* (received) en inbjudan till festen.
9. Jag hade *trott* (believed) att du var borta.
10. Han har *burit* (worn) sin nya skjorta idag.
11. Hon har *stƤdat* (cleaned) hela huset.
12. Vi har *bakat* (baked) en kaka till festen.
13. De hade *trƤffat* (met) varandra fƶr flera Ƅr sedan.
14. Hon har *bestƤmt* (decided) vad hon vill gƶra i framtiden.
15. De har *vƤntat* (waited) pƄ bussen i en timme.
2. Hon har *Ƥtit* (eaten) all choklad.
3. Vi har *sett* (seen) den hƤr filmen fƶrut.
4. Han hade *lƤst* (read) boken innan han sƄg filmen.
5. De har *skrivit* (written) brev till varandra i mƄnader.
6. Hon har *kƶpt* (bought) en ny bil nyligen.
7. De hade *glƶmt* (forgotten) att ringa henne.
8. Vi har *fƄtt* (received) en inbjudan till festen.
9. Jag hade *trott* (believed) att du var borta.
10. Han har *burit* (worn) sin nya skjorta idag.
11. Hon har *stƤdat* (cleaned) hela huset.
12. Vi har *bakat* (baked) en kaka till festen.
13. De hade *trƤffat* (met) varandra fƶr flera Ƅr sedan.
14. Hon har *bestƤmt* (decided) vad hon vill gƶra i framtiden.
15. De har *vƤntat* (waited) pƄ bussen i en timme.