Irregular Verbs in Danish Grammar are verbs that do not follow the standard pattern of conjugation. These verbs have unique forms in the past tense and past participle. It is important for Danish language learners to familiarize themselves with irregular verbs, as they are commonly used in everyday conversations. In the following exercises, you will practice using irregular verbs in Danish sentences.
Exercise 1: Fill in the blanks with the correct form of the irregular verb
1. Jeg *spiser* (eat) en sandwich til frokost.
2. Han *læser* (read) en bog i parken.
3. De *finder* (find) en cykel i garagen.
4. Hun *sover* (sleep) på sofaen.
5. Vi *har* (have) to hunde og en kat.
6. Du *vil* (want) ikke have dessert.
7. De *bruger* (use) deres bærbare computer til at arbejde.
8. Jeg *tager* (take) toget til arbejde.
9. Hun *sælger* (sell) sine gamle møbler.
10. De *går* (go) på en lang rejse.
11. Du *ser* (watch) filmen i biografen.
12. Han *giver* (give) hende en blomst.
13. Vi *bliver* (stay) på hotellet i en uge.
14. Hun *henter* (fetch) hunden fra hundeparken.
15. De *nyder* (enjoy) solnedgangen ved stranden.
2. Han *læser* (read) en bog i parken.
3. De *finder* (find) en cykel i garagen.
4. Hun *sover* (sleep) på sofaen.
5. Vi *har* (have) to hunde og en kat.
6. Du *vil* (want) ikke have dessert.
7. De *bruger* (use) deres bærbare computer til at arbejde.
8. Jeg *tager* (take) toget til arbejde.
9. Hun *sælger* (sell) sine gamle møbler.
10. De *går* (go) på en lang rejse.
11. Du *ser* (watch) filmen i biografen.
12. Han *giver* (give) hende en blomst.
13. Vi *bliver* (stay) på hotellet i en uge.
14. Hun *henter* (fetch) hunden fra hundeparken.
15. De *nyder* (enjoy) solnedgangen ved stranden.
Exercise 2: Fill in the blanks with the correct form of the irregular verb
1. I går *kørte* (drive) han bil til arbejde.
2. Hun *vidste* (know) ikke svaret på spørgsmålet.
3. Vi *blev* (become) venner i folkeskolen.
4. Jeg *sendte* (send) en e-mail til min kollega i morges.
5. Hun *bad* (ask) ham om hjælp med opgaven.
6. De *studerede* (study) sammen i biblioteket forrige weekend.
7. Hundene *løb* (run) rundt i parken.
8. Han *spillede* (play) guitar til festen.
9. Vi *mødtes* (meet) ved stationen kl. 18.
10. *Læg* (put) bogen på bordet.
11. Du *sagde* (say) du var træt i går.
12. Børnene *fik* (receive) gaver til deres fødselsdag.
13. Hun *græd* (cry) da hun så filmen.
14. Thomas *kom* (come) til festen meget sent.
15. Huset *brændte* (burn) ned i sidste uge.
2. Hun *vidste* (know) ikke svaret på spørgsmålet.
3. Vi *blev* (become) venner i folkeskolen.
4. Jeg *sendte* (send) en e-mail til min kollega i morges.
5. Hun *bad* (ask) ham om hjælp med opgaven.
6. De *studerede* (study) sammen i biblioteket forrige weekend.
7. Hundene *løb* (run) rundt i parken.
8. Han *spillede* (play) guitar til festen.
9. Vi *mødtes* (meet) ved stationen kl. 18.
10. *Læg* (put) bogen på bordet.
11. Du *sagde* (say) du var træt i går.
12. Børnene *fik* (receive) gaver til deres fødselsdag.
13. Hun *græd* (cry) da hun så filmen.
14. Thomas *kom* (come) til festen meget sent.
15. Huset *brændte* (burn) ned i sidste uge.