In Swedish grammar, definite articles are used to indicate a specific noun or a group of nouns that are already known or can be easily identified. Unlike English, Swedish definite articles are treated as suffixes and placed at the end of the noun. There are two types of definite articles in Swedish: singular and plural. Their forms vary according to the gender and number of the noun they modify.
Exercise 1: Fill in the blanks with the correct singular definite article in Swedish
1. Jag älskar *boken*! (book)
2. Kan du se *fågeln* utanför fönstret? (bird)
3. Hon köpte en ny *telefonen* igår. (phone)
4. *Katten* är så söt och snäll. (cat)
5. Var är *bilen* som du köpte förra veckan? (car)
6. Hon bor i *huset* mittemot parken. (house)
7. Lämna nycklarna på *bordet*, tack. (table)
8. De åt middag på *restaurangen* vi rekommenderade. (restaurant)
9. Vi besökte *skolan* där han arbetar. (school)
10. *Hunden* sprang iväg när den såg mig. (dog)
11. Han läser *tidningen* varje morgon. (newspaper)
12. Hon är intresserad av *historien* bakom det. (history)
13. *Apan* klättrar i trädet. (monkey)
14. Är det här *sängen* du ville ha? (bed)
15. Hon har aldrig använt *datorn* här. (computer)
2. Kan du se *fågeln* utanför fönstret? (bird)
3. Hon köpte en ny *telefonen* igår. (phone)
4. *Katten* är så söt och snäll. (cat)
5. Var är *bilen* som du köpte förra veckan? (car)
6. Hon bor i *huset* mittemot parken. (house)
7. Lämna nycklarna på *bordet*, tack. (table)
8. De åt middag på *restaurangen* vi rekommenderade. (restaurant)
9. Vi besökte *skolan* där han arbetar. (school)
10. *Hunden* sprang iväg när den såg mig. (dog)
11. Han läser *tidningen* varje morgon. (newspaper)
12. Hon är intresserad av *historien* bakom det. (history)
13. *Apan* klättrar i trädet. (monkey)
14. Är det här *sängen* du ville ha? (bed)
15. Hon har aldrig använt *datorn* här. (computer)
Exercise 2: Fill in the blanks with the correct plural definite article in Swedish
1. Jag älskar att läsa *böckerna* i den här serien. (books)
2. *Fåglarna* flyger över oss. (birds)
3. Vi måste lämna *husen* innan stormen kommer. (houses)
4. Barnen gillar att leka med sina *katterna*. (cats)
5. *Bilarna* står parkerade bredvid varandra. (cars)
6. Var ligger *telefonerna* vi beställde? (phones)
7. Vi kommer att besöka alla *restaurangerna* i området. (restaurants)
8. Kan du ge mig *tidningarna* på bordet? (newspapers)
9. Hon träffade alla sina vänner på *skolorna*. (schools)
10. Kolla på dessa söta *hundarna*! (dogs)
11. Hon har läst alla *historierna* om vikingarna. (histories)
12. *Aporna* är mycket aktiva på morgonen. (monkeys)
13. Jag funderar på att köpa några av dessa *sängarna*. (beds)
14. Han bad om att få låna *datorerna* för att skriva sina uppsatser. (computers)
15. De var nöjda med kvaliteten på *borden* de köpte. (tables)
2. *Fåglarna* flyger över oss. (birds)
3. Vi måste lämna *husen* innan stormen kommer. (houses)
4. Barnen gillar att leka med sina *katterna*. (cats)
5. *Bilarna* står parkerade bredvid varandra. (cars)
6. Var ligger *telefonerna* vi beställde? (phones)
7. Vi kommer att besöka alla *restaurangerna* i området. (restaurants)
8. Kan du ge mig *tidningarna* på bordet? (newspapers)
9. Hon träffade alla sina vänner på *skolorna*. (schools)
10. Kolla på dessa söta *hundarna*! (dogs)
11. Hon har läst alla *historierna* om vikingarna. (histories)
12. *Aporna* är mycket aktiva på morgonen. (monkeys)
13. Jag funderar på att köpa några av dessa *sängarna*. (beds)
14. Han bad om att få låna *datorerna* för att skriva sina uppsatser. (computers)
15. De var nöjda med kvaliteten på *borden* de köpte. (tables)