Compound sentences in Polish language, known as “Zdania złożone”, feature more than one subject or predicate. They are formed by linking two or more simple sentences together using conjunctions or semicolons in some cases. Making compound sentences in Polish proves critical towards creating a natural and sophisticated fluency in the language. Learning them enhances conversational skills, writing abilities, and comprehension of complex texts.
Exercise 1: Fill in the blank with the correct conjunction.
1. Mam dużo obowiązków, *ale* (but) lubię swoją pracę.
2. Nie mogłem wyjść, *bo* (because) padało.
3. Mówił głośno, *żeby* (so that) wszyscy go słyszeli.
4. Biegnę, *chociaż* (although) jestem zmęczony.
5. Poszedłem do sklepu, *ponieważ* (as) musiałem kupić mleko.
6. Kopiował, *dopóki* (till) nauczył się wszystkiego na pamięć.
7. Zjedz coś, *zanim* (before) wyjdziesz.
8. Przyszedłem, *jako że* (since) zaprosiliście mnie.
9. Czytasz, *czy* (or) piszesz?
10. Jeszcze nie posprzątałem, *a* (and) już jest bałagan.
11. Mama gotuje, *podczas gdy* (while) tata ogląda telewizję.
12. Powiedz mi, *kiedy* (when) on przyjdzie.
13. Założyłem kurtkę, *gdyż* (for) zrobiło się zimno.
14. Ona jest szczęśliwa, *mimo że* (despite) ma mało pieniędzy.
15. Nie wyjdę, *jeśli* (if) będzie padać.
2. Nie mogłem wyjść, *bo* (because) padało.
3. Mówił głośno, *żeby* (so that) wszyscy go słyszeli.
4. Biegnę, *chociaż* (although) jestem zmęczony.
5. Poszedłem do sklepu, *ponieważ* (as) musiałem kupić mleko.
6. Kopiował, *dopóki* (till) nauczył się wszystkiego na pamięć.
7. Zjedz coś, *zanim* (before) wyjdziesz.
8. Przyszedłem, *jako że* (since) zaprosiliście mnie.
9. Czytasz, *czy* (or) piszesz?
10. Jeszcze nie posprzątałem, *a* (and) już jest bałagan.
11. Mama gotuje, *podczas gdy* (while) tata ogląda telewizję.
12. Powiedz mi, *kiedy* (when) on przyjdzie.
13. Założyłem kurtkę, *gdyż* (for) zrobiło się zimno.
14. Ona jest szczęśliwa, *mimo że* (despite) ma mało pieniędzy.
15. Nie wyjdę, *jeśli* (if) będzie padać.
Exercise 2: Fill in the blanks with the appropriate word to complete the compound sentence.
1. Kupiłem ciastka, *bo* (because) miałem ochotę na słodkie.
2. Będę ćwiczyć, *aż* (until) osiągnę swój cel.
3. Czy myślisz, *że* (that) on zda egzamin?
4. Idę na zakupy, *ponieważ* (as) potrzebuję nowych butów.
5. On jest ambitny, *dlatego* (therefore) dużo pracuje.
6. Nie przestanę, *dopóki* (till) nie skończę tego projektu.
7. Czytam książkę, *chociaż* (although) jestem zmęczona.
8. Ona uczy się angielskiego, *żeby* (so that) móc podróżować.
9. Posprzątam pokój, *zanim* (before) przyjdą goście.
10. Czy idziesz do kina, *czy* (or) zostajesz w domu?
11. Wyjechałam na wakacje, *gdyż* (for) potrzebowałam odpocząć.
12. Napisał list, *podczas gdy* (while) ona gotowała obiad.
13. On się nie uczy, *a* (and) chce zdać egzamin.
14. Pomogę ci, *jeśli* (if) tego chcesz.
15. Ona jest szczęśliwa, *mimo że* (despite) ma trudną pracę.
2. Będę ćwiczyć, *aż* (until) osiągnę swój cel.
3. Czy myślisz, *że* (that) on zda egzamin?
4. Idę na zakupy, *ponieważ* (as) potrzebuję nowych butów.
5. On jest ambitny, *dlatego* (therefore) dużo pracuje.
6. Nie przestanę, *dopóki* (till) nie skończę tego projektu.
7. Czytam książkę, *chociaż* (although) jestem zmęczona.
8. Ona uczy się angielskiego, *żeby* (so that) móc podróżować.
9. Posprzątam pokój, *zanim* (before) przyjdą goście.
10. Czy idziesz do kina, *czy* (or) zostajesz w domu?
11. Wyjechałam na wakacje, *gdyż* (for) potrzebowałam odpocząć.
12. Napisał list, *podczas gdy* (while) ona gotowała obiad.
13. On się nie uczy, *a* (and) chce zdać egzamin.
14. Pomogę ci, *jeśli* (if) tego chcesz.
15. Ona jest szczęśliwa, *mimo że* (despite) ma trudną pracę.