Compound Nouns in Norwegian grammar are words that consist of two or more root words that are combined to form one word. Unlike other languages, Norwegian often merges two separate words to make a completely new noun with a distinct meaning. Learning to understand and form these nouns can be extremely beneficial while learning Norwegian as compound nouns are frequently used. In this exercise, we will practice identifying, understanding, and creating compound nouns in Norwegian.
Exercise 1: Identify and input the correct Compound Nouns
1. Jeg bor i en *leilighetsbygning* (apartment-building).
2. Han bruker *tannbørste* (toothbrush) hver dag.
3. Vi gikk på *fotballkamp* (football match) i går.
4. Hun kjøpte en ny *bilnøkkel* (car key).
5. Jeg skal reise med *flyselskap* (airline) neste uke.
6. Mor skal bake *eplekake* (apple cake) for middag.
7. Jeg har en *telefonsamtale* (telephone call) i kveld.
8. Han er en *lærerstudent* (teacher student) i universitetet.
9. Vi ser en *tv-serie* (TV series) sammen nå.
10. Jeg leser en *barnbok* (children’s book) for min lille søster i kveld.
11. Jeg skriver med en *kulepenn* (ballpoint pen) nå.
12. Vi spiser middag på en *fiskerestaurant* (fish restaurant) i kveld.
13. Hun studerer *biologitidsskrift* (biology journal) fra biblioteket.
14. Jeg skal kjøre *lastebil* (truck) i dag.
15. Han blar i en *kokebok* (cookbook) nå.
2. Han bruker *tannbørste* (toothbrush) hver dag.
3. Vi gikk på *fotballkamp* (football match) i går.
4. Hun kjøpte en ny *bilnøkkel* (car key).
5. Jeg skal reise med *flyselskap* (airline) neste uke.
6. Mor skal bake *eplekake* (apple cake) for middag.
7. Jeg har en *telefonsamtale* (telephone call) i kveld.
8. Han er en *lærerstudent* (teacher student) i universitetet.
9. Vi ser en *tv-serie* (TV series) sammen nå.
10. Jeg leser en *barnbok* (children’s book) for min lille søster i kveld.
11. Jeg skriver med en *kulepenn* (ballpoint pen) nå.
12. Vi spiser middag på en *fiskerestaurant* (fish restaurant) i kveld.
13. Hun studerer *biologitidsskrift* (biology journal) fra biblioteket.
14. Jeg skal kjøre *lastebil* (truck) i dag.
15. Han blar i en *kokebok* (cookbook) nå.
Exercise 2: Fill in the blanks with the correct Compound Nouns
1. Han spiser med en *gaffel* (fork).
2. Jeg bruker en *datamaskin* (computer) for arbeid.
3. Vi skal se en *tegneserie* (cartoon) på tv.
4. Hun har en *gulrotkake* (carrot baked cake) til dessert.
5. En *brødskive* (slice of bread) med syltetøy til frokost er deilig.
6. Et *sykehus* (hospital) gir medisinsk behandling.
7. Vi går på *skole* (school) for å lære.
8. Hun liker å lese *romaner* (novels).
9. Jeg henter posten fra *postkassen* (mailbox).
10. Vi bor i en *blokk* (apartment block).
11. Det er en *fuglefjær* (bird feather) på bakken.
12. Hun lager *papirblomster* (paper flowers) for dekorasjon.
13. Jeg har kjøpt en ny *barnebok* (children’s book) for nevøen min.
14. Han studerer *systemutvikling* (system development) på universitetet.
15. Hun gikk på et *dykkurs* (diving course) i sommer.
2. Jeg bruker en *datamaskin* (computer) for arbeid.
3. Vi skal se en *tegneserie* (cartoon) på tv.
4. Hun har en *gulrotkake* (carrot baked cake) til dessert.
5. En *brødskive* (slice of bread) med syltetøy til frokost er deilig.
6. Et *sykehus* (hospital) gir medisinsk behandling.
7. Vi går på *skole* (school) for å lære.
8. Hun liker å lese *romaner* (novels).
9. Jeg henter posten fra *postkassen* (mailbox).
10. Vi bor i en *blokk* (apartment block).
11. Det er en *fuglefjær* (bird feather) på bakken.
12. Hun lager *papirblomster* (paper flowers) for dekorasjon.
13. Jeg har kjøpt en ny *barnebok* (children’s book) for nevøen min.
14. Han studerer *systemutvikling* (system development) på universitetet.
15. Hun gikk på et *dykkurs* (diving course) i sommer.