Complex sentences in Czech grammar are sentences that contain two or more clauses, connected by conjunctions or relative pronouns. These sentences often express various relationships between different ideas, such as cause and effect, contrast, or time conjunctions. In order to form complex sentences correctly, it is essential to be acquainted with the specific rules of Czech grammar and word order. By practicing the formation of complex sentences, students can greatly improve their ability to communicate and express themselves clearly in the Czech language.
Exercise 1: Complete the sentences using the correct conjunction
1. Já jsem šel domů, *protože* (because) mi bylo zima.
2. Řekni mi, *kdy* (when) přijdeš.
3. *Ačkoliv* (although) jsem rád bruslím, nemůžu to dělat každý den.
4. *Pokud* (if) to bude pršet, zůstaneme doma.
5. *I když* (even though) je unavená, půjde na procházku.
6. Jsem ochotný pomoci, *pokud* (if) mu budeš svěřit, že mě potřebuje.
7. Bydlim *blízko* (near) školy, takže je to pro mě pohodlné.
8. Já půjdu ven, *i* (even) když ještě neskončila přednáška.
9. *Budu-li* (if I will be) zdravý, přijdu na oslavu.
10. *Kdyby* (if) jsem věděl, že nepřijdete, nečekal bych.
11. Udělal to, *protože* (because) nechtěl zklamat své přátele.
12. Hvězdy jsou daleko, *i když* (even though) vypadají blízko.
13. *Ano*, (yes) má pravdu, ale nemůžeme to udělat.
14. *Pokud* (if) neposlechneme, dostaneme pokutu.
15. *Přestože* (despite) všemu chce zůstat optimistický.
2. Řekni mi, *kdy* (when) přijdeš.
3. *Ačkoliv* (although) jsem rád bruslím, nemůžu to dělat každý den.
4. *Pokud* (if) to bude pršet, zůstaneme doma.
5. *I když* (even though) je unavená, půjde na procházku.
6. Jsem ochotný pomoci, *pokud* (if) mu budeš svěřit, že mě potřebuje.
7. Bydlim *blízko* (near) školy, takže je to pro mě pohodlné.
8. Já půjdu ven, *i* (even) když ještě neskončila přednáška.
9. *Budu-li* (if I will be) zdravý, přijdu na oslavu.
10. *Kdyby* (if) jsem věděl, že nepřijdete, nečekal bych.
11. Udělal to, *protože* (because) nechtěl zklamat své přátele.
12. Hvězdy jsou daleko, *i když* (even though) vypadají blízko.
13. *Ano*, (yes) má pravdu, ale nemůžeme to udělat.
14. *Pokud* (if) neposlechneme, dostaneme pokutu.
15. *Přestože* (despite) všemu chce zůstat optimistický.
Exercise 2: Fill in the blanks with the correct relative pronouns
1. To je dům, *ve kterém* (in which) jsem bydlel.
2. Potkala jsem ženu, *která* (who) byla velmi milá.
3. Přišel člověk, *s nímž* (with whom) jsem dlouho nemluvil.
4. Našla jsem psa, *který* (which) byl ztracen.
5. Jsem zvědavý, kdo je ten muž, *o kterém* (about whom) mluvil.
6. Je to restaurace, *kde* (where) jsme se poprvé sešli.
7. Potřebuji knihu, *bez které* (without which) nemohu studovat.
8. Pamatujete si chlapce, *který* (who) zde pracoval?
9. Tam byl ten měsíc, *kdy* (when) jsem byl na dovolené.
10. Znám člověka, *který* (who) tě hledal.
11. To je místo, *kde* (where) jsme se poprvé setkali.
12. To je kočka, *kterou* (which) jsem našel na ulici.
13. Sousedé, *s nimiž* (with whom) jsem bydlel, byli příjemní.
14. To je škola, *v níž* (in which) jsem studoval.
15. Setkali jsme se večer, *kdy* (when) začalo pršet.
2. Potkala jsem ženu, *která* (who) byla velmi milá.
3. Přišel člověk, *s nímž* (with whom) jsem dlouho nemluvil.
4. Našla jsem psa, *který* (which) byl ztracen.
5. Jsem zvědavý, kdo je ten muž, *o kterém* (about whom) mluvil.
6. Je to restaurace, *kde* (where) jsme se poprvé sešli.
7. Potřebuji knihu, *bez které* (without which) nemohu studovat.
8. Pamatujete si chlapce, *který* (who) zde pracoval?
9. Tam byl ten měsíc, *kdy* (when) jsem byl na dovolené.
10. Znám člověka, *který* (who) tě hledal.
11. To je místo, *kde* (where) jsme se poprvé setkali.
12. To je kočka, *kterou* (which) jsem našel na ulici.
13. Sousedé, *s nimiž* (with whom) jsem bydlel, byli příjemní.
14. To je škola, *v níž* (in which) jsem studoval.
15. Setkali jsme se večer, *kdy* (when) začalo pršet.