In Norwegian language learning, grasping the usage of Adverbs of Time can greatly enhance students’ conversational and writing skills. These adverbs describe when something happened, is happening, or will happen. They include time references such as ‘nĂ¥’ – now, ‘senere’ – later, ‘i morgen’ – tomorrow and many more. Understanding and applying these correctly is crucial to express timing in Norwegian language.
Exercise 1 – Fill in the blanks with the appropriate Adverbs of Time
1. Jeg skal tilbake *i morgen*. (tomorrow)
2. Hun pleide Ă¥ besøke oss *ofte*. (often)
3. Bjorn kommer *senere*. (later)
4. De spiser *nĂ¥*. (now)
5. Du mĂ¥ gjøre leksene dine *først*. (first)
6. Vi reiser *i dag*. (today)
7. Han jobber *aldri* om søndagene. (never)
8. Jeg sĂ¥ ham *i gĂ¥r*. (yesterday)
9. *Noen ganger* spiser vi ute. (sometimes)
10. Vi skal dra *snart*. (soon)
11. Han reiste *tidlig* i morgen. (early)
12. Hun kommer *alltid* for sent. (always)
13. De var her *sist uke*. (last week)
14. De vil komme *neste mĂ¥ned*. (next month)
15. Han har *allerede* spist. (already)
Exercise 2 – Substitute the English Adverbs of Time with the Norwegian equivalent
1. De har vært her *før*. (before)
2. Jeg venter pĂ¥ deg *nĂ¥*. (now)
3. Vi skal reise *etter* lunsj. (after)
4. Han studerer *vanligvis* om morgenen. (usually)
5. Han bor her *alltid*. (always)
6. Klokka er ti, det er pĂ¥ tide Ă¥ sove *nĂ¥*. (now)
7. Vi gĂ¥r pĂ¥ skolen *hver dag*. (every day)
8. Jeg har *nettopp* spist middag. (just)
9. Vi kommer *snart*. (soon)
10. Han kommer til Norge *neste Ă¥r*. (next year)
11. Hun har *allerede* gĂ¥tt. (already)
12. Jeg gĂ¥r pĂ¥ gym *av og til*. (occasionally)
13. De er pĂ¥ ferie *nĂ¥*. (now)
14. Hun leser *ofte* boken før hun sover. (often)
15. Vi gĂ¥r *vanligvis* til høyre. (usually)