The Present Perfect tense in Polish grammar, similarly to other languages, is used to describe actions or states that have occurred in the past and continue or have relevance to the present moment. It perfectly links the past with the present. Normally, it is formed by using the present tense of the auxiliary verb “to have” (“mieć” in Polish) and the past participle. However, the usage of the Present Perfect tense in Polish is not as common as in English, and often the simple past tense is used instead. Despite this, it’s still important to understand this tense.
Exercise 1: Fill in the Blanks
1. *Mama* (Mum) zrobiła mi kanapki do szkoły.
2. *Pan Kowalski* (Mr. Kowalski) przeczytał tę książkę.
3. *Dzieci* (Children) wyprowadziły psa na spacer.
4. *Ja* (I) posprzątałem swój pokój.
5. *Ty* (You) zamówiłeś pizzę na obiad.
6. *Ona* (She) położyła ubrania do prania.
7. *My* (We) zmyliśmy naczynia po kolacji.
8. *Brother* (Mój brat) kupił nowe auto.
9. *Siostra* (My sister) zdała prawo jazdy.
10. *Dog* (Pies) zjadł swoją karmę.
11. *Kot* (Cat) złapał mysz.
12. *Maria* (Maria) zrobiła zakupy.
13. *Babcia* (Grandma) upiekła ciasto.
14. *Dziadek* (Grandpa) poczytał gazetę.
15. *Nauczyciel* (The teacher) sprawdził nasze prace domowe.
2. *Pan Kowalski* (Mr. Kowalski) przeczytał tę książkę.
3. *Dzieci* (Children) wyprowadziły psa na spacer.
4. *Ja* (I) posprzątałem swój pokój.
5. *Ty* (You) zamówiłeś pizzę na obiad.
6. *Ona* (She) położyła ubrania do prania.
7. *My* (We) zmyliśmy naczynia po kolacji.
8. *Brother* (Mój brat) kupił nowe auto.
9. *Siostra* (My sister) zdała prawo jazdy.
10. *Dog* (Pies) zjadł swoją karmę.
11. *Kot* (Cat) złapał mysz.
12. *Maria* (Maria) zrobiła zakupy.
13. *Babcia* (Grandma) upiekła ciasto.
14. *Dziadek* (Grandpa) poczytał gazetę.
15. *Nauczyciel* (The teacher) sprawdził nasze prace domowe.
Exercise 2: Fill in the Blanks
1. *Tomasz* (Thomas) zjadł śniadanie.
2. *Ania* (Annie) odwiedziła swoją babcię.
3. *Ja* (I) napisałem list.
4. *Kasia* (Kate) kupiła nową sukienkę.
5. *Wy* (You) posprzątaliście salę.
6. *On* (He) zrobił prasówki.
7. *Kolega* (Friend) pomógł mi z zadaniem domowym.
8. *Rodzice* (Parents) poszli na spacer.
9. *Dziewczyny* (Girls) poszły na zakupy.
10. *Chłopcy* (Boys) zagrali w piłkę.
11. *Nauczycielka* (Teacher) sprawdziła testy.
12. *Klient* (Customer) zapłacił za zakupy.
13. *Mężczyzna* (Man) przeczytał wiadomości.
14. *Alex* (Alex) napisał artykuł.
15. *Paulina* (Pauline) upiekła chleb.
2. *Ania* (Annie) odwiedziła swoją babcię.
3. *Ja* (I) napisałem list.
4. *Kasia* (Kate) kupiła nową sukienkę.
5. *Wy* (You) posprzątaliście salę.
6. *On* (He) zrobił prasówki.
7. *Kolega* (Friend) pomógł mi z zadaniem domowym.
8. *Rodzice* (Parents) poszli na spacer.
9. *Dziewczyny* (Girls) poszły na zakupy.
10. *Chłopcy* (Boys) zagrali w piłkę.
11. *Nauczycielka* (Teacher) sprawdziła testy.
12. *Klient* (Customer) zapłacił za zakupy.
13. *Mężczyzna* (Man) przeczytał wiadomości.
14. *Alex* (Alex) napisał artykuł.
15. *Paulina* (Pauline) upiekła chleb.