In Czech grammar, adverb position plays a significant role in constructing clear and meaningful sentences. Czech adverbs can appear in various positions within a sentence, depending on the context, emphasis, and the focus of the statement. Adverbs generally can be placed at the beginning, end, or in the middle of the sentence, and their function is to either qualify, describe, or modify a verb, adjective, or another adverb. To master adverb placement in Czech grammar, it is important to practice and become familiar with various types of adverbs and sentence structures.
Exercise 1: Adverb Position in Simple Sentences
1. *Už* (already) jsem si oběd koupil.
2. Ona přišla *včera* (yesterday) večer.
3. *Rychle* (quickly) mi pĹ™ines vodu, prosĂm.
4. Petr veÄŤer *ÄŤasto* (often) ÄŤte knihy.
5. Jak jsi spal? – *Špatně* (badly), děkuji.
6. *Tam* (there) je hodnÄ› hezkĂ© mĂsto.
7. Dnes jsem tady *poprvé* (first-time).
8. *Nikdy* (never) jsme se neviděli.
9. ChodĂ *pravidelnÄ›* (regularly) do kina.
10. *Venku* (outside) je velmi zima.
11. StĹŻl byl *pevnÄ›* (firmly) umĂstÄ›n.
12. Kdy se vidĂme? – *ZĂtra* (tomorrow), snad.
13. Je hodnÄ› *opatrnĂ˝* (careful) pĹ™i vaĹ™enĂ.
14. *Potichu* (quietly) zavřel dveře.
15. Jejich vztah je *stále* (still) silný.
2. Ona přišla *včera* (yesterday) večer.
3. *Rychle* (quickly) mi pĹ™ines vodu, prosĂm.
4. Petr veÄŤer *ÄŤasto* (often) ÄŤte knihy.
5. Jak jsi spal? – *Špatně* (badly), děkuji.
6. *Tam* (there) je hodnÄ› hezkĂ© mĂsto.
7. Dnes jsem tady *poprvé* (first-time).
8. *Nikdy* (never) jsme se neviděli.
9. ChodĂ *pravidelnÄ›* (regularly) do kina.
10. *Venku* (outside) je velmi zima.
11. StĹŻl byl *pevnÄ›* (firmly) umĂstÄ›n.
12. Kdy se vidĂme? – *ZĂtra* (tomorrow), snad.
13. Je hodnÄ› *opatrnĂ˝* (careful) pĹ™i vaĹ™enĂ.
14. *Potichu* (quietly) zavřel dveře.
15. Jejich vztah je *stále* (still) silný.
Exercise 2: Adverb Position in Complex Sentences
1. Na dovolené jsem *často* (often) plaval v moři.
2. To mĂsto je *dost* (quite) daleko od našeho domu.
3. Když jde na procházku, chodà *někdy* (sometimes) do lesa.
4. Ve škole se uÄŤĂme *pomalu* (slowly) nová slovĂÄŤka.
5. Jana *ráda* (gladly) pomáhá ostatnĂm lidem.
6. Marie *dĹ™Ăve* (earlier) pracovala jako uÄŤitelka, nynĂ je lĂ©kaĹ™ka.
7. Při focenà je třeba být *velmi* (very) trpělivý.
8. *O vĂkendu* (on the weekend) se koná velká akce v parku.
9. *Sem* (here) uĹľ nechci nikdy jĂt.
10. *VĹľdy* (always) má na pamÄ›ti svĂ© dÄ›tstvĂ.
11. Těžko se *tam* (there) dalo dýchat.
12. *TeÄŹ* (now) uĹľ vĂm, co se stalo.
13. KdyĹľ pĂše, myslĂ *pĹ™edevšĂm* (mainly) na sloh.
14. Nový film přicházà *brzy* (soon) do kin.
15. Ivan *nikdy* (never) nebyl ve Francii, ale chce tam jet.
2. To mĂsto je *dost* (quite) daleko od našeho domu.
3. Když jde na procházku, chodà *někdy* (sometimes) do lesa.
4. Ve škole se uÄŤĂme *pomalu* (slowly) nová slovĂÄŤka.
5. Jana *ráda* (gladly) pomáhá ostatnĂm lidem.
6. Marie *dĹ™Ăve* (earlier) pracovala jako uÄŤitelka, nynĂ je lĂ©kaĹ™ka.
7. Při focenà je třeba být *velmi* (very) trpělivý.
8. *O vĂkendu* (on the weekend) se koná velká akce v parku.
9. *Sem* (here) uĹľ nechci nikdy jĂt.
10. *VĹľdy* (always) má na pamÄ›ti svĂ© dÄ›tstvĂ.
11. Těžko se *tam* (there) dalo dýchat.
12. *TeÄŹ* (now) uĹľ vĂm, co se stalo.
13. KdyĹľ pĂše, myslĂ *pĹ™edevšĂm* (mainly) na sloh.
14. Nový film přicházà *brzy* (soon) do kin.
15. Ivan *nikdy* (never) nebyl ve Francii, ale chce tam jet.